Web o autách - Štartovanie

Štartovanie so štartovacími káblami

Núdzové štartovanie

Náme dve možnosti: buď auto roztlačit,alebo roztiahnuť na lane (akonáhle vozidlo naberie rýchlosť, zaradiť dvojku, maximálne trojku a pustiť spojku), alebo štartovať štartovacími káblami. Tie sa pripoja na batériu druhého auta, ktorého motor beží a mal by naskočiť aj ten váš. Štartovacie káble sa dajú zohnať už od pár Eur v marketoch.

Majiteľa novších vozidiel by mal pred roztlačováním odradiť fakt, že s najväčšou pravdepodobnosťou prenikne benzín spaľovacím potrubím do katalyzátora, kde sa po naštartovaní vozidla vznieti a katalyzátor zhorí.

Je dobré mať na pamäti, že pri nenaštartovanom vozidla nefunguje posilňovač riadenia a bŕzd, nieto treba ABS. Samozrejmosťou by mali byť dohovorené signály medzi vodičmi.

1. Prvý (červený) kábel pripojíme na kladný pól (+) vybitej batérie
2. Druhý koniec červeného kábla pripojíme na kladný pól (+) nabité batérie.
3. Druhý (modrý) kábel pripojíme na záporný pól (-) nabité batérie.
4. Druhý koniec modrého kábla pripojíme na dobre ukostrené miesto, napríklad na blok motora vozidla s vybitou batériou

Najvhodnejšie je kovový diel, pripojený k bloku motora. Kábel zásadne nepripojí k zápornému pólu vybitej batérie. Za nepriaznivých okolností by totiž mohlo dôjsť k preskočenie iskry a následne k výbuchu batérie.

Naštartujeme auto s nabitou batériou a necháme bežať. Potom skúšame naštartovať auto s vybitou batériou. Štartér nezapíname bez prerušenia na dlhšie ako 10 sekúnd, pretože spustení motoru dochádza k veľkému odberu prúdu a svorky a káble sa nadmerne zahrievajú. Pre ich ochladenie robíme medzi štartovacími pokusmi aspoň polminútové prestávky. Pri úspešnom štarte necháme motory obidvoch áut ešte 3 minúty bežať.