Web o autách - Protektorované pneumatiky

Ojazdené pneumatiky alebo protektory?
Súčasná ponuka na našom domácom trhu je aj v oblasti pneumatík veľmi pestrá. Motorista tak môže naraziť nielen na nové plášte známych značiek a výrobcov, ale aj na najrôznejšie pneumatiky použité alebo protektorované. Je riskantná kúpa protektorov?

Použité pneumatiky nemajú zaručený pôvod. U protektorov, je väčšinou dosť problematické zistiť stav a vek pôvodného plášťa, ktorý bol protektorovaný. Oba typy pneumatík - použité alebo protektorované - sa možno oplatí len tým, ktorí len veľmi málo jazdia a navyše jazdia pomaly. Pre drahšie autá jazdiace často vyššími rýchlosťami sú použité pneumatiky a protektory veľmi riskantnou záležitosťou, ktorú nemožno odporučiť.

Do náhodne kúpeného protektoru nikto nevidí. A nikto nemôže garantovať stav a kvalitu kostry, ktorá môže mať zriedený, prehrdzavený alebo inak poškodený kord. Od takýchto porúch je len kúsok k defektu. Odporúčanie odborníkov znie: protektor len na zadné kolesá. Lebo keby došlo k defektu, tak sa z 90% percent podarí zastaviť bez väčších problémov. Celkom iná situácia je však pri defekte pneumatiky na prednej náprave. Potom riadi vozidlo len jedno koleso. Existuje samozrejme rozdiel v dôveryhodnosti protektorov na pneumatikách, ktoré vodič pôvodne kúpil ako nové, sám ich ojazdil a dal protektorovať v osvedčenej firme, ako u výrobkov nakúpených už ako hotové. Kým v prvom prípade motorista vie, či pneumatiku opravoval po defekte alebo s ňou narazil do chodníka alebo vošiel do veľkej diery a zaslúžil sa tým o narušenie kostry, v druhom prípade minulosť nepozná a pri moderných spôsoboch protektorovania dokonca neidentifikuje ani značku kostry, na ktorej je protektor urobený. Môže tak kúpiť hotový protektor na vynikajúcej kostre zo svetovej firmy, rovnako ako pochybný kus. Medzi týmito protikladmi je samozrejme rozdiel. Pri kúpe hotového protektoru sa vodič musí zamerať na rozmer plášťa, aby kúpil len taký, ktorý je pre auto schválený. Údaj o tom možno vyčítať z technického preukazu a napríklad u niektorých modernejších áut z dovozu existujú až tri možnosti.

Pneumatiky a ich výška profilu.
Pneumatiky s ojazdeným profilom nie sú schopné na mokrej, zamrznutej, alebo snehovou kašou pokrytej vozovke udržať vozidlo v jazdnom pruhu. Letné pneumatiky je potrbné vymeniť, keď je profil pneumatiky ojazdený na 2 mm. Pre široké pneumatiky je spodná hranica ojazdenia 3 mm. Zimné pneumatiky je potrbné vymeniť už pri 4 mm profile.

Pneumatiky a ich hustenie.
Ak sú pneumatiky podhustené, strácajú kontakt k vozovke. Zníži sa aj ich životnosť, pretože sa zvýši vnútorné opotrebovanie pneumatiky. Okrem toho sa zvýši spotreba paliva o niekoľko percent a zvýši sa aj riziko defektu. Preto je dôležité pravidelne kontrolovať tlak pneumatík. Pravidelne znamená každé 3 - 4 týždne.
Pneumatiky by sa nemali kontrolovať po dlhej jazde vysoku rýchlosťou, lebo Vaše merania by neboli presné. Po každej kontrole pneumatík pevne zaskrutkujte čiapočku na ventile pneumatiky. Stratené čiapočky nahraďte novými. Pravidelne taktiež kontrolujte, či nie sú poškodené ventily.
Nezabudnite aj na kontrolu pneumatiky rezervného kolesa. Spravidla je potrebné nahustiť rezervné koleso cca. o 0,5 baru viac.

Dôležité informácie sú napísané v návode na použitie pre Vaše vozidlo. Myslite ale na to, že vzhľadom na špeciálne vybavenie, rýchlosť, ktorou jazdíte a typ pneumatiky sa tento môže zmeniť.

Pneumatiky a ich poškodenie.
Moderné pneumatiky sú schopné veľmi vysokého zaťaženia, ale zatiaľ nie sú odolné voči poškodeniu zavinenému napr. nesprávnym nájazdom na obrubník. Po takomto poškodení pneumatiky dochádza k nenápadnej strate tlaku vzduchu a k zahrdzaveniu oceľových drôtov v plášti pneumatiky. To je mimoriadne nebezpečné, predovšetkým pri vysokej jazdnej rýchlosti. Vieme, že pneumatiky majú aj vnútornú stranu, ktorú bez potrebnej techniky ani nie je možné skontrolovať. Veľmi často sa vyskytuje aj nepravidelné opotrebovanie povrchu pneumatiky. To je vždy alarmujúci signál. Problém spočíva často v opotrebovaných tlmičoch, čapoch riadenia, guľovch čapoch, alebo iných častiach riadenia. Ďalším dôvodom môže byť nesprávne vyvážené koleso, alebo dokonca nadmerne opotrebované brzdy. A práve preto je lepšie obrátiť sa na odborníka, ktorý Vám po prevedenej inšpekcii nielen poradí, či je nutné poškodené pneumatiky okamžite vymeniť, ale aj odstráni chybu, ktorá toto poškodenie pneumatiky spôsobila. V opačnom prípade sa môže stať, že sa Vaše práve vymené pneumatiky čoskoro znova zničia.

Pred výmenou si môžete označiť smer jazdy a pozíciu každej pneumatiky.
PP - predná pravá
PĽ - predná ľavá
ZP - zadná pravá
ZĽ - zadná ľavá

Pneumatiky a ich skladovanie.
Na uskladnenie pneumatík zvoľte suchú, chladnú miestnosť. Nezabúdajte, že benzín, olej, alebo chemikálie sú jedom pre pneumatiky. Pneumatiky na diskoch položte ležato. Pneumatiky bez diskov môžete položiť zvyslo a z času na čas ich otočiť.

Pneumatiky - rýchlosné indexy.
Pri kúpe pneumatík nezabudnite zvoliť správny rýchlostný index. Pre Vašu informáciu uvádzame najpoužívanejšie druhy rýchlostných indexov na pneumatiky pre osobné vozidlá:
T - do 190 km/h
H - do 210 km/h
V - do 240 km/h
W - do 270 km/h
Y - do 300 km/h
Z - 240 - 270 km/h

Pridať k obľúbeným ..... e-mail