Súčasná ponuka na našom domácom trhu je aj v oblasti pneumatík veľmi pestrá. Motorista
tak môže naraziť nielen na nové plášte známych značiek a výrobcov, ale aj na najrôznejšie pneumatiky
opotrebované alebo protektorované. Je riskantná kúpa protektorov?
Opotrebované pneumatiky nemajú zaručený pôvod. U protektorov, je väčšinou dosť
problematické zistiť stav a vek pôvodného plášťa, ktorý bol protektorovaný. Oba typy pneumatík -
opotrebované alebo protektorované - sa možno oplatí len tým, ktorí len veľmi málo jazdia a navyše jazdia pomaly.
Pre drahšie autá jazdiace často vyššími rýchlosťami sú opotrebované pneumatiky a protektory
veľmi riskantnou záležitosťou, ktorú nemožno odporučiť.
Do náhodne kúpeného protektoru nikto nevidí. A nikto nemôže garantovať stav a kvalitu kostry, ktorá môže
mať zriedený, prehrdzavený alebo inak poškodený kord. Od takýchto porúch je len kúsok k defektu. Odporúčanie
odborníkov znie: protektor len na zadné kolesá. Lebo keby došlo k defektu, tak sa z 90% percent
podarí zastaviť bez väčších problémov. Celkom iná situácia je však pri defekte pneumatiky na prednej náprave.
Potom riadi vozidlo len jedno koleso.
Existuje samozrejme rozdiel v dôveryhodnosti protektorov na pneumatikách, ktoré vodič pôvodne kúpil ako nové,
sám ich ojazdil a dal protektorovať v osvedčenej firme, ako u výrobkov nakúpených už ako hotové. Kým v prvom
prípade motorista vie, či pneumatiku opravoval po defekte alebo s ňou
narazil do chodníka alebo vošiel do veľkej diery a zaslúžil sa tým o narušenie kostry, v druhom prípade
minulosť nepozná a pri moderných spôsoboch protektorovania dokonca neidentifikuje ani značku kostry,
na ktorej je protektor urobený. Môže tak kúpiť hotový protektor na vynikajúcej kostre zo svetovej firmy,
rovnako ako pochybný kus. Medzi týmito protikladmi je samozrejme rozdiel.
Pri kúpe hotového protektoru sa vodič musí zamerať na rozmer plášťa, aby kúpil len taký, ktorý je pre
auto schválený. Údaj o tom možno vyčítať z technického preukazu a napríklad u niektorých modernejších
áut z dovozu existujú až tri možnosti.
Pneumatiky - vysvetlivky:
Barum 195/65 R15 91 H TL
Výrobca pneumatíky napr. Barum
195 - šírka pneumatiky v mm
65 - výška pneumatiky vyznačená v percentuálnom pomere k šírke
R - radiálna pneumatika
15 - priemer disku v palcoch
91 - číselný kód označujúci nosnosť pneumatiky tu konkrétne do 580 kg
H - rýchlostná trieda tu do 210 km
TL - Tubeless - bezdušová pneumatika
Pneumatiky a ich výška profilu.
Pneumatiky s ojazdeným profilom nie sú schopné na mokrej, zamrznutej, alebo snehovou kašou pokrytej vozovke
udržať vozidlo v jazdnom pruhu.
Letné pneumatiky je potrbné vymeniť, keď je profil pneumatiky ojazdený na 2 mm. Pre široké pneumatiky je
spodná hranica ojazdenia 3 mm.
Zimné pneumatiky je potrbné vymeniť už pri 4 mm
profile.
Pneumatiky a ich hustenie.
Ak sú pneumatiky podhustené, strácajú kontakt k vozovke. Zníži sa aj ich životnosť, pretože sa zvýši vnútorné
opotrebovanie pneumatiky. Okrem toho sa zvýši spotreba paliva o niekoľko percent a zvýši sa aj riziko defektu.
Preto je dôležité pravidelne kontrolovať tlak pneumatík. Pravidelne znamená každé 3 - 4 týždne.
Pneumatiky by sa nemali kontrolovať po dlhej jazde vysoku rýchlosťou, lebo Vaše merania by neboli presné.
Po každej kontrole pneumatík pevne zaskrutkujte čiapočku na ventile pneumatiky. Stratené čiapočky nahraďte
novými. Pravidelne taktiež kontrolujte, či nie sú poškodené ventily.
Nezabudnite aj na kontrolu pneumatiky rezervného kolesa. Spravidla je potrebné nahustiť rezervné koleso cca.
o 0,5 baru viac.
Dôležité informácie sú napísané v návode na použitie pre Vaše vozidlo.
Myslite ale na to, že vzhľadom na špeciálne vybavenie, rýchlosť, ktorou jazdíte a typ pneumatiky sa tento môže
zmeniť.
Pneumatiky a ich poškodenie.
Moderné pneumatiky sú schopné veľmi vysokého zaťaženia, ale zatiaľ nie sú odolné
voči poškodeniu zavinenému napr. nesprávnym nájazdom na obrubník. Po takomto poškodení pneumatiky dochádza k
nenápadnej strate tlaku vzduchu a k zahrdzaveniu oceľových drôtov v plášti pneumatiky. To je mimoriadne
nebezpečné, predovšetkým pri vysokej jazdnej rýchlosti.
Vieme, že pneumatiky majú aj vnútornú stranu, ktorú bez potrebnej techniky ani nie je možné
skontrolovať. Veľmi často sa vyskytuje aj nepravidelné opotrebovanie povrchu pneumatiky. To je vždy
alarmujúci signál. Problém spočíva často v opotrebovaných tlmičoch, čapoch riadenia, guľovch čapoch,
alebo iných častiach riadenia. Ďalším dôvodom môže byť nesprávne vyvážené koleso, alebo dokonca nadmerne
opotrebované brzdy. A práve preto je lepšie obrátiť sa na odborníka, ktorý Vám po prevedenej inšpekcii
nielen poradí, či je nutné poškodené pneumatiky okamžite vymeniť, ale aj odstráni chybu, ktorá toto
poškodenie pneumatiky spôsobila. V opačnom prípade sa môže stať, že sa Vaše práve vymené pneumatiky
čoskoro znova zničia.
Pred výmenou si môžete označiť smer jazdy a pozíciu každej pneumatiky.
PP - predná pravá
PĽ - predná ľavá
ZP - zadná pravá
ZĽ - zadná ľavá
Pneumatiky a ich skladovanie.
Na uskladnenie pneumatík zvoľte suchú, chladnú miestnosť. Nezabúdajte, že benzín, olej, alebo chemikálie
sú jedom pre pneumatiky. Pneumatiky na diskoch položte ležato. Pneumatiky bez diskov môžete položiť zvyslo
a z času na čas ich otočiť.