Web o autách - nízkoprofilové pneumatiky

Nízkoprofilové pneumatiky.
Nízkoprofilové pneumatiky sú pneumatiky u ktorých je pomer ich výšky k šírke menej ako 65 percent. Hodnota pomeru väčšia ako 65 percent je charakteristická pre štandardné pneumatiky a nie je výnimkou aj hodnota pomeru 80 percent. Štandardné pneumatiky sú vhodné na prevádzku na vozovkách s horším povrchom, majú menší odpor valenia a tým možno s nimi dosiahnuť nižšej spotreby. Nízkoprofilové pneumatiky sa v súčasnosti vyrábajú s pomerom výšky k šírke 60 až 35 percent, ale tento pomer môže byť aj menší. Na rozdiel od štandardných pneumatík sú vhodné pre jazdu športového štýlu. Na suchej a kvalitnej vozovke majú nízkoprofilové pneumatiky dobré jazdné vlastnosti, ktoré sa na mokrej, snehom pokrytej a horšom povrchu zhoršujú. Vozidlu dodávajú športový a atraktívny vzhľad.

Pre vozovky s horším povrchom je vhodnejšie zvoliť štandardné pneumatiky, ktoré lepšie absorbujú nerovnosti a vďaka menšej šírke majú menší odpor valenia, čo znamená aj nižšiu spotrebu. Nie sú však príliš vhodné pre športový spôsob jazdy. Pre razantný spôsob jazdy sa javia vhodnejšie nízkoprofilové pneumatiky, ktoré majú lepšie jazdné vlastnosti na suchej a kvalitnej vozovke. Na snehu a na horšom povrchu sa ich vlastnosti však výrazne zhoršujú, pretože horšie pohlcujú nerovnosti. Aj spotreba je u širších nizkoprofilových pneumatík vyššia a vedľa toho ponúka menej jazdného komfortu. Svoju úlohu pri výbere pneumatík má aj dizajn vozidla, pretože nové pneumatiky by mali s týmto vozidlom dokonale ladiť.

Pneumatiky - vysvetlivky:
Barum 195/65 R15 91 H TL
Výrobca pneumatíky napr. Barum
195 - šírka pneumatiky v mm
65 - výška pneumatiky vyznačená v percentuálnom pomere k šírke
R - radiálna pneumatika
15 - priemer disku v palcoch
91 - číselný kód označujúci nosnosť pneumatiky tu konkrétne do 580 kg
H - rýchlostná trieda tu do 210 km
TL - Tubeless - bezdušová pneumatika

Pneumatiky a ich hustenie.
Ak sú pneumatiky podhustené, strácajú kontakt k vozovke. Zníži sa aj ich životnosť, pretože sa zvýši vnútorné opotrebovanie pneumatiky. Okrem toho sa zvýši spotreba paliva o niekoľko percent a zvýši sa aj riziko defektu. Preto je dôležité pravidelne kontrolovať tlak pneumatík. Pravidelne znamená každé 3 - 4 týždne.
Pneumatiky by sa nemali kontrolovať po dlhej jazde vysoku rýchlosťou, lebo Vaše merania by neboli presné. Po každej kontrole pneumatík pevne zaskrutkujte čiapočku na ventile pneumatiky. Stratené čiapočky nahraďte novými. Pravidelne taktiež kontrolujte, či nie sú poškodené ventily.
Nezabudnite aj na kontrolu pneumatiky rezervného kolesa. Spravidla je potrebné nahustiť rezervné koleso cca. o 0,5 baru viac.

Dôležité informácie sú napísané v návode na použitie pre Vaše vozidlo. Myslite ale na to, že vzhľadom na špeciálne vybavenie, rýchlosť, ktorou jazdíte a typ pneumatiky sa tento môže zmeniť.

Pneumatiky a ich skladovanie.
Na uskladnenie pneumatík zvoľte suchú, chladnú miestnosť. Nezabúdajte, že benzín, olej, alebo chemikálie sú jedom pre pneumatiky. Pneumatiky na diskoch položte ležato. Pneumatiky bez diskov môžete položiť zvyslo a z času na čas ich otočiť.

Pneumatiky - rýchlosné indexy.
Pri kúpe pneumatík nezabudnite zvoliť správny rýchlostný index. Pre Vašu informáciu uvádzame najpoužívanejšie druhy rýchlostných indexov na pneumatiky pre osobné vozidlá:
T - do 190 km/h
H - do 210 km/h
V - do 240 km/h
W - do 270 km/h
Y - do 300 km/h
Z - 240 - 270 km/h

Pneumatiky a ich životnosť.
Majte na pamäti že životnosť pneumatík je maximálne 10 rokov. Môže sa stať že Vaše pneumatiky vyzerajú zachovalo, alebo boli len málo používané, no aj napriek tomu ich radšej vymeňte za nové pneumatiky. Pretože zmes, z ktorej sú pneumatiky vyrobené, časom stárne a pneumatiky strácajú svoje pôvodné vlastnosti.


Pridať k obľúbeným ..... e-mail